Lärare behöver kunna hantera digitala lärmiljöer på ett pedagogiskt sätt och det ställs allt högre krav på deras digitala kompetens. Det saknas dock beskrivningar på dessa kompetenser och kvalitetskriterier inom e-lärande i Sverige idag. Ett nytt projekt, Pedagogisk digital kompetens, som leds av Umeå Universitet kommer att undersöka just dessa frågor. Läs mer i ett pressmeddelande från Umeå Universitet, Pedagogisk digital kompetens bland lärare utforskas i nytt samarbetsprojekt.
- Syftet med projektet är att genom gränsöverskridande samarbete mellan universitet och högskolor i Umeå och Vasa undersöka och kartlägga vilken pedagogisk digital kompetens (PDK) som är nödvändig idag för att säkerställa hög kvalitet i undervisning via Internet, för högre utbildning och i näringslivet.
Enligt projektledare och docent Jörgen From på pedagogiska institutionen vid Umeå universitet:
Förutom Umeå består projektet av SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), Vasa universitet, Åbo Akademi, Svenska Handelshögskolan i Vasa, Vasa yrkeshögskola och Yrkeshögskolan Novia. Projektet finansieras av EU Interreg-programmet Botnia-Atlantica.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar