Rapporten ger ett antal fördelar med en-till-en:
- Elever är bättre på informationssökning och att skriva och presentera sitt arbete
- Bättre läs- och skrivförmåga
- Lärarna kompetensutvecklas genom att utnyttja teknikens möjligheter
- Bättre kontakt mellan lärare och elever
- Både lärare och elever upplever processen positivt
Det finns dock flera förutsättningar för en lyckad satsning på IKT och lärande. Först och främst att ledningen verkligen leder processen och inser att det handlar om en förändrad pedagogik och nya roller. Det krävs också en genomtänkt strategi. Stöd till lärarna i förändringsprocessen betonas liksom stöd till eleverna. Genom dessa kan de negativa effekterna minimeras:
- Läs mer i en artikel hos SKL: Unos Uno, en dator till varje elev.
- Läs en bra sammanfattning av rapporten i Stefan Pålssons artikel i Omvärldsbloggen (Skolverket), En-till-en är ett långsiktigt förändringsprojekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar