- Digitaliseringskommissionen föreslår bland annat skärpta digitala kunskapskrav i läroplanerna, ett digitalt kunskapslyft för både lärare och rektorer, digitala inslag i de nationella proven, bättre uppföljning av it-utvecklingen i skolan, nätbaserade kurser i gymnasieskolan, innovationsprojekt för nyskapande digitala läromedel och undervisningsformer, samt större digitala inslag i lärarutbildningen.
En artikelserie i Svenska Dagbladet, Världsbäst på att dela ut datorer – sämst på att använda dem, fortsätter på samma tema. Användningen av IT i skolan delegeras oftast ner till den enskilda läraren och många är fortfarande skeptiska eller saknar nödvkompetensutveckling och stöd. Detta leder till stora skillnader mellan klasser och skolor. Enligt Berner Lindström, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet:
- Digitalisering är en del av vår värld. Det är en del av hur du gör matematik, orienterar dig i SO eller ägnar dig åt miljöfrågor. Det handlar om skolutveckling och det slipper man inte ifrån. Det är ingen som frågar "ska vi ha papper och penna i skolan?", det är samma sak att fråga "ska vi ha digital teknik i skolan?".
Ytterligare ett bekymmer är ointresset för datorvetenskap i Sverige trots att industrin skriker efter IT-kunniga medarbetare. Enligt SvDs artikel Ännu ett slag mot den svenska självbilden:
2 kommentarer:
Förslagen som presenteras i rapporten är spännande och framåt... Se mer på s. 188ff.
I media lyfts det negativa fram, men rapporten har också en del förslag som är spännande - läs med på sid 188 och framåt.
Skicka en kommentar