Facebook används inom utbildning som arena för diskussion och för att skapa mer gruppdynamik. En ny bok, An Education in Facebook? Higher Education and the World's Largest Social Network, undersöker vad som händer när lärare och studenter möts i en kommersiell plattform och visar både goda och sämre exempel på praktik.
- An Education in Facebook? examines and critiques the role of Facebook in the evolving landscape of higher education. At times a mandated part of classroom use, at others an informal network for students, Facebook has become an inevitable component of college life, acting alternately as an advertising, recruitment and learning tool. But what happens when educators use a corporate product, which exists outside of the control of universities, to educate students?
Ett särskilt intressant kapitel har skrivits av Pernilla Josefsson (KTH) och Fredrik Hanell (Lunds univ) om hur viktigt det är att läraren har en tydlig yrkesroll i Facebookgrupper och inte försöker att kombinera arbete och fritid. Läraren bör inte bli vän med sina studenter men ska uppträda professionellt och förklara rollen i förväg. Författarna intervjuas om detta på KTH:s nyhetssida, Teachers risk role confusion on social media:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar