tisdag 19 augusti 2014

Presentationsteknik - vad du inte får säga

Queen’s and Heart & Stroke Foundation Pa by queensu, on Flickr
Creative Commons Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by queensu

En artikel på sajten TNW, 10 things you should NEVER say during presentations, ger en lista över tio irriterande tabbar som man hör allt för ofta vid konferenser och föreläsningar. Här kommer tio saker du inte ska säga under en föreläsning:
  • Be om ursäkt för att du är trött eller dåligt förberedd - gör ditt bästa, punkt!
  • Får jag återkomma till din fråga? - Ta frågan nu!
  • Kan ni höra mig längst bak? - Anta att tekniken fungera - tekniker ska finnas.
  • Jag ser inte er. - Håll ögonkontakt även om du inte ser p g a belysning. Låtsas!
  • Kan ni läsa denna bild? - Bildspel ska aldrig innehåll text som inte kan läses på avstånd.
  • Jag läser texten för er. - Bildspel ska inte innehålla text, bara enstaka ord och stolpar.
  • Stäng av era mobiler och datorer. - Helt orealistiskt idag. Du kan be dem sätta mobiler på ljudlöst men det är ditt jobb att fånga deras uppmärksamhet.
  • Ni behöver inte anteckna, allt finns på nätet. - Bra att det finns på nätet men för många är det viktigt att anteckna.
  • Jag svarar direkt på din fråga. - Svara inte direkt men upprepa frågan så alla vet vad den var.
  • Jag ska hålla mig kort. - Detta betyder oftast en lång utläggning. Ge klart besked om hur lång tid du ska tala och målet.
Ytterligare en tabbe är att säga att du fortfarande har 20 bilder kvar när tiden är ute. Då har du inte förberett dig och får acceptera att tiden är ute denna gång. 

Håller du med? Fattas det några?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag kan håller med om en hel del men inte alla punkter. Därför tycker jag att det mest intressanta är nästan den diskussionen i anslutning till artikeln på TNW:s sajt. Där kan jag håller med om en hel del synpunkter t.ex. när och hur man ska besvara frågor.