Det finns många resurssamlingar på nätet där lärare kan dela med sig av sitt kursmaterial och lektionsplaner men oftast saknas det kvalitetssäkring och forskningsanknytning. Ett nytt initiativ från
Uppsala universitet skapar en plattform för lektionsplaner som granskas och kommenteras av forskare och andra lärare - ett slags peer review för undervisning. Plattformen heter
Acedu och den
kommer att byggas upp stegvis i samarbete med skolans aktörer, lärarutbildare, lärarstudenter och utbildningsforskare. Syftet är att lärare på alla nivåer inom skolan och i alla ämnen ska kunna dela och diskutera lektioner och undervisningsidéer kopplat till undervisningsmålen – i dialog med verksamma forskare och metodiker. Just forskningsanknytningen skiljer den från existerande digitala tjänster som syftar till delning av undervisningsmaterial.
- Academy of Education (Acedu) erbjuder lärare i alla ämnen, från förskolan till gymnasieskolan, att kvalitetssäkra sin undervisning. Kvalitetssäkringen som Acedu erbjuder, helt utan kostnad, är unik: vetenskap, beprövad erfarenhet och koppling till styrdokumenten borgar för kvalitet och tidsvinst.
Acedus kvalitetssäkringsmodell bygger på en femstegsprocess:
- Läraren skapar sin lektionsplan,
- Läraren lägger in den i Acedu,
- Lektionen granskas och kommenteras av Acedus forskare
- Lektionen genomförs av läraren (och andra lärare) som rapporterar om utfall
- Rapporterna bidrar till vidare forskning
Den databas som byggs upp blir unik i sitt slag i världen, och kommer att innebära att ett nytt ”kvalitetsspråk” utvecklas mellan forskare och lärare. Därtill kommer databasen att kunna användas för att utveckla praktiknära forskning.
Tjänsten är kostnadsfritt och icke-kommersiell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar