Trots all utveckling inom digitala verktyg och plattformar så finns det många lärare som inte använder IT särskilt mycket i sin undervisning. En bloggpost av Nik Peachey, 11 Reasons why teachers don’t use technology, försöker att förklara varför många IT-satsningar inte har fungerat och varför många lärare fortfarande är skeptiska. Följande faktorer nämns:
- Brist på kompetensutveckling. Många köper in dyra IT-lösningar utan att tänka så mycket på utbildning.
- Fel sorts kompetensutveckling. Utbildningen fokuserar ofta bara på det tekniska och inte på hur tekniken ska tillämpas. Utbildningen är inte heller kopplad till lärarnas undervisningssituation.
- Fel lösning/verktyg. Man köper ett mycket bra verktyg men det passar inte verksamheten.
- Inte integrerad i läroplanen. Det måste finnas en koppling till kursmål och underlätta för lärarna.
- Brist på support. Lärarna får klara sig själva. IT-pedagoger behövs.
- Brist på infrastruktur. Dåliga nätverk, problem med brandväggar osv.
- Orealistiska förväntningar. Inga verktyg, digitala eller analoga, kan göra underverk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar