lördagen den 6:e augusti 2011

En-till-en kräver långsiktighet

AHO by Ti.mo, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  Ti.mo 

Många kommuner satsar på att ge alla elever var sin dator, så kallade en-till-en satsningar. Sådana initiativ finns i många andra länder men ibland kan det gå snett, i synnerhet om myndigheterna inte inser att det kräver långsiktighet.

Ett exempel på en misslyckad satsning hittar vi i Australien enligt en artikel The digital education real illusion. Delstaten New South Wales lovade en dator per elev för flera år sedan och allt fungerade bra under de första 4 åren men nu har de dragit in bidragen och årets nya elever får inga egna datorer. Mycket har hänt i skolorna under dessa år. Lärarna har anammat IKT och undervisningen är anpassad till digitala medier. Eleverna har en mycket högre digital kompetens och kan knappast tänka sig återvända till traditionell undervisning. Men de yngsta eleverna till hösten kommer inte att ha samma möjligheter som de äldre.

En-till-en kräver långsiktighet och en ny syn på lärande. Det går inte att vrida klockan tillbaka.

2 kommentarer:

charlotta wasteson sa...

Jag tycker att du tar upp en viktig sak här. Kommunerna måste tänka långsiktigt så att de inte plötsligt behöver backa. Det är inte många elever och föräldrar som tycker det är ok med försämringar. Inte så många lärare heller för den delen, även om vi ibland är mer tvungna att acceptera läget.

Att bedriva skola utan god tillgång på datorer är väl omöjligt i dag? I alla fall i de högre åldrarna. Ger man inte eleverna vars en dator måste de i alla fall ha god tillgång på datorer. Det kan man inte komma undan.

Alastair Creelman sa...

Tack för kommentaren Charlotta! Exemplet är skrämmande tycker jag och liknande saker kan väl hända här när kommuner har ont om resurser och måste ständigt omprioritera.