lördag 20 augusti 2011
Ny forskning krossar myten om "digitala infödingar"
Ny forskning vid Open University har undersökt hur 4000 studenter mellan 20 och 80 använder datorer i sina studier. Eftersom alla kurser vid Open University är nätbaserade har de ett stort underlag att undersöka.Studien visar att även om det finns en del generella skillnader mellan unga studenter och de äldre (t ex användning av bärbara datorer hellre än stationära), fanns det ingen tydlig klyfta mellan generationerna som teorin om digitala infödingar (digital natives) hävdar.
Undersökningen frågade studentrna om hur de använder datorer och hur tekniken påverkar sina studievanor. De såg ingen tydlig gräns vid 30 år och upptäckte inte heller betydelsefulla skillnader mellan män och kvinnor. Det finns förstås skillnader mellan studenternas teknikanvändning men mer nuanserade än bara en generationsfråga.
Kanske den viktigaste slutsatsen är att de som har en positiv inställning till datorer och nätet hade en mer insiktsfull inställning till sina studier.
- So, in conclusion, first, there’s no evidence of a clear-cut digital divide. Use of technology varies with age, but it does so predictably, over the whole age span. And secondly, although younger people are more likely to be positive about technology, there is evidence that a good attitude to technology, at any age, correlates with good study habits.
Läs mer i en artikel av Merlin John Online, Open University research explodes myth of 'digital native'.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Tack Alastair för dina många bra länktips!
Göran Lindgren, HiG
Spontant tänker jag att de som läser vid högskola och universitet inte är genuina "digitala infödingar", men att de som är små i dag (som min 2-åriga dotter till exempel) kommer att bli det.
De som bedriver högre studier i dag har till exempel inte använt datorer/läsplattor/smartphones/smartboards osv under hela sina uppväxter i sina skolor. Först på senare år har de haft större möjlighet och träning i att använda datorerna och Internet i sina studier. Istället har de främst haft tillgång till datorer i hemmet och de har främst använt dem för spel och först på senare år för mer avancerade sociala aktiviteter.
Utvecklingen har gått väldigt snabbt och jag tror att det därför är lätt att glömma att de som läser vid vid högskolor och universitet i dag inte har haft tillgång till så mycket små smarta datorer så länge. Eller vad säger ni andra?
Vad jag menar är att jag tror att det finns en poäng i uttrycket "digital inföding", men att vi inte har hunnit få den generationen i högre utbildningar än.
Instämmer med dig Charlotta. Min 20-åriga dotter och hennes kompisar är nog den första generationen som sedan de lärt sig skriva ordentligt vid 10-årsåldern sedan dess använt nätet för att kommunicera. Å andra sidan skall man inte överdriva skillnaderna. Deras kunskaper när det kommer till det vi använder datorer till på våra universitet skiljer sig nog inte speciellt mycket från generationerna före. Men kanske inställningen ...
Inspirert av min mentor Göran Lange må jeg si at denne undersøkelsen virker begrenset i sitt grunnsyn. Jeg ser en stor generell generasjons forskjell i opplevelsen av "virkelighet" i aktivitetene i det digitale rommet. Et "ekte" møte mellom mennesker, hvor ekte og virkelig er det for oss i ulika digitale rom? At studenter i alle aldre takler et studie på Open Universityog behersker teknikken, er noe helt annet.
Skicka en kommentar