tisdagen den 20:e mars 2012

Gör din egen webb-TV show

Har du drömt om att ha din egen TV show? Nu är det möjligt med ett gratis verktyg som heter Vokle. Det är enkelt att skapa en egen kanal, koppla in webbkamera och headset och du kan börja direktsända. Du kan bjuda in kollegor eller studenter att delta i din sändning och de kan vara med i bild och ljud eller bara via chatt. Sändningen spelas in och kan ses i efterhand. Du kunde även använda tjänsten bara för att spela in en kort föreläsning som studenter eller kollegor kan se i efterhand.

Going Live on Vokle from VOKLE on Vimeo.

5 kommentarer:

Helena Svensson sa...

Tusen tack för ett inspirerande föredrag i Stockholm. Just det du visionerade om att skolan en dag kommer kunna ligga helt öppen för alla i landet att gå in i och utföra sina kurser. Helt min melodi. En webb-TV show som man kan driva på motivationen hos studenterna, få dem se vart kunskaperna kan förankras i arbetet. Kan se möjligheterna för SFI- Forskningspresentationer- handledning av uppsatsarbete. Skall testa vid tillfälle. Har en fråga som du eller någon annan av er vet, finns det distansrektorer? Ibland kan jag tycka att det är stelbenta organisationer, som bromsar eldsjälar eller där nepotism kan styra i överodnad form än att blåsa mer syre i den som är ivrig att följa med på denna resa. //Helena

Alastair Creelman sa...

Trevligt att träffas IRL!
I många delar av utbildningssystemet är ledningen inte riktigt med när det gäller digitalisering och där behövs en ökan medvetenhet om vilka förändringar som är på gång. Men de kommer sällan till våra konferenser och seminarier tyvärr.
Ett exempel på en skola som har blivit helt nätbaserad och änvänder bara OER är Open High School of Utah i USA, se http://www.openhighschool.org/

Helena Svensson sa...

Har också märkt att förvaltningar inte vågar ge utrymme för eldsjälar, detta kanske kan bero på att den typen av individer är mer förflyttningsbara, så de inte vågar ge finansiellt utrymme. Rektorer har för vana att ge projekt till personer som de vet stannar kvar i verksamheterna även om dessa inte har det pedagogiska tänket och det tekniska kunnandet. För att föra utvecklingen framåt i den takt som generationerna växer fram och har en helt annan typ av krav och lärstil, så kanske det krävs en het annan förvaltning i kommunerna för denna typ av verksamhet. Göra utbildning inom flexibelt lärande mer öppet, med chefer som vågar mera om de traditionella rektorena som finns idag. Fastnade för din vision om helt öppna skolor i framtiden. Själv jobbar jag med mina studenter på precis detta sätt...

Helena Svensson sa...

Hej. Tänk så mycket energi eldsjälar får kasta bort, för att ledningen inom skolan placerar in de som vill och kan, tillsammans med de som absolut inte vill. I allt lärande måste viljan finnas för att lära sig något nytt, så det torde vara helt bortkastat att blanda lärarresurser som har helt olika filosofi. Min vision skulle vara, att vi får en skola för alla inom distans. Ett centrum där alla som vill utvecklas och jobba med sina personliga resurser får bygga upp en skola mot omvärlden och där man coachar varandra och också utbildar varandra. I denna typ av organisation får enbart distansintresserade arbeta, såväl rektorer som lärare. Kommunerna måste ha en helt annan IT-strategi, de måste förstå att det i nuläget kostar infernaliskt mycket pengar och risken för enorma generationsklyftor när nya generationer möter den gamla i högre utbildning. Teknik som står utan att den används optimalt och sen pedagoger med bristande kunskaper i distanspedagogik som sen sätts på projekt för att ledningen skall känna att de hänger med, de förstår inte att de börjar baklänges, varför lär man sig inte av gamla misstag?

Alastair Creelman sa...

Många stuprör finns tyvärr och alla vill så gärna uppfinna hjulet själva. Sedan tror jag att konkurrens kan ibland vara ett hinder för utveckling eftersom ingen vågar dela med sig. Låtsaskonkurrens bland offentligt anställda är ännu märkligare.