torsdag 8 mars 2012

Varför ska jag dela med mig?

Denna vecka är Open Education Week med ett rikt utbud av webbseminarier och nätbaserade aktiviteter kring ämnet öppen utbildning. Efterfrågan på högre utbildning växer explosionsartat i hela världen men vi kommer aldrig att kunna möta dessa behov med den traditionella campusmodellen. Via nätet kan vi erbjuda utbildning för alla om de traditionella aktörerna är villiga att dela med sig av sitt material och kunskap (väldigt många gör redan detta som jag har skrivit om så många gånger). Idag finns det flera modeller för gratis eller nästan gratis högre utbildning via nätet - inte för att ersätta den etablerade modellen men för att nå ut till dem som aldrig får en chans att komma till campus.

Som smakprov kan du titta på denna film av David Wiley (Brigham Young University), en av förgrundsfigurerna inom öppen utbildning. Han förklarar varför alla inom utbildning bör dela med sig.

8 kommentarer:

Helena Svensson sa...

Nu är jag lite tjatig på dig, men känner att det inte finns så många man kan fråga då man själv är oviss och vill pröva sig fram. I mina kurser så har jag studiehandledningar och uppgifter i PDF-filer. Vet du om det finns ett bra ställe som ligger öppet där man kan lägga upp pdf-filer och länka till, via bloggen? Skulle underlätta en massa administrativt arbete. Vänligen Helena i Sandviken

Alastair Creelman sa...

Prova http://issuu.com/ där du kan lägga ut pdf dokument och göra de tillgängliga för alla. Annars kan du använda Google Docs om du vill bara dela med bestämda personer. Mejla gärna mig framöver med frågor - creelman snabela telia.com.

Helena Svensson sa...

Issuu är precis det jag eftersöker, ser nu alla möjligheter om vad som går att göra. Tack för din hjälp. //Helena

charlotta wasteson sa...

Hej!
Jag tycker det är jättebra att ni tar fråga och svar öppet här på bloggen. Det ligger helt i linje med öppenheten som Creelman förordar och så sprids tipsen vidare och kan glädja fler.
Tack!

Helena Svensson sa...

Lite av detta saknar jag i min blogg att man vågar börja kommunicera och föra dialog.. Kanonskoj.

Alastair Creelman sa...

Helena
Tyvärr blir det sällan många kommentarer på mina 3 bloggar. Samtidigt får de många träffar så jag ser att de är populära. Diskussion är bra om det händer men bli inte besviken om ingen kommenterar.
Jag administrerar gruppen Dela! som har 2600 lärare som medlemmar och får nya medlemmar varje dag. Men aktivitetsnivån är väldigt låg trots att man kan starta egna grupper och diskutera utan spam och störande element.
Svårt att få en kritisk massa.

Anders Svensson sa...

Alastair! Du gör ett kanonjobb och står för fortbildning av rang. Keep up the good work! Sorry ... att jag inte lämnar kommentarer oftare ;)
/Anders Svensson

Alastair Creelman sa...

Tack Anders! 8 Kommentarer här - nästan rekord ;-)