måndag 5 mars 2012

Hur väljer man en nätbaserad kurs?

Study by Kevin McShane, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.0 Generic License  by  Kevin McShane

Den kanadensiska experten inom e-lärande, Tony Bates, har skrivit en bra sammanfattning om vad studenter behöver tänka på innan de ger sig in i en nätbaserad utbildning: What you need to know before you enroll for an online course. Beskrivningen omfattar såväl poänggivande akademiska utbildningar som nya öppna, gratis utbildningar. Han beskriver flera viktiga saker att tänka på innan man väljer kurs.
  • Kursupplägg - Är strukturen klar? Finns det tydliga riktlinjer för arbetet?
  • Studentstöd - Finns det en studentguide/studiehandledning? Hur mycket hjälp får man av läraren? Finns det studiegrupper?
  • Krav - Hur mycket tid kräver kursen? Distanskurser tar lika lång tid och kräver lika mycket hårt arbete som motsvarande campuskurs.
  • Klarar du kursen? Även om du har allmän behörighet kan det vara bra att först se till att dina kunskaper i t ex matematik är uppdaterade. Gymnasiekompetens från 10 år tillbaka behöver fräschas upp.
  • Lärarna - vem är ansvarig för kursen? Hur mycket kontakt får du med läraren? Många gratiskurser är helt automatiserade eller saknar lärare/mentorer.
De mest kända universiteten är inte alltid bra på nätbaserad utbildning och det är oftast mindre lärosäten som är bäst. Det gäller att läsa genom lärosätets sidor om distansutbildning för att få en bra uppfattning.

3 kommentarer:

Helena Svensson sa...

Hej på dig igen... Undrar hur jag kan utveckla min blogg till att öppna upp för en större läsarkrets. Bygger en lärportal genom att plocka ihop olika gratis hjälpmedel. Blogger - Screencast o matic och enterstat. J-album och även slideshare. Min målgrupp är helt outbildade kvinnor i äldreomsorgen. Mitt sätt att undervisa dessa damer verkar fungera ypperligt. Får otroligt bra studieresultat och tre kommuner vill nu ha upplägget. Skall nu skriva en magisteruppsats via linnéuniversitetet. Kolla gärna in bloggen.. http://cvl-uppdrag.blogspot.com/

Alastair Creelman sa...

Hej Helena!
Bra blogg med massor av resurser! Kanske inte rätt verktyg för det du vill skapa - en riktig webbplats med verktyg som WordPress eller Joomla kan vara en idé längre fram.
Om du kan skriva en kort introtext om bloggen med syfte, målgrupp, utveckling osv så kan jag lägga in en nyhet på denna blogg. Du beskriver din verksamhet bättre än jag ;-)
Mejla det till mig på creelman at telia.com. Bra om jag kan klistra in ett bra exempel på en film eller en bra bild.

Helena Svensson sa...

Har tänkt mig wordpress men rädd för att jag inte kan lära mig alla verktyg under kort tid, men vad jag förstått så kan man flytta hela blogger, bloggen till wordpress. Kanske kan öva med en annan träningsblogg. Skall kolla in Joomla för detta verktyg har jag aldrig hört talas om. Skall även skriva ned några rader om min blogg och ge förslag på video.. Kul. Tack för dina råd. //Helena