Hur har studenter anpassat sig till den plötsliga omställningen till digital undervisning? En ny norsk studie från Universitetet i Oslo har intervjuat 175 juridikstudenter om hur de har upplevt omställningen, Første uken med digitalundervisning i koronatiden:Jusstudenters erfaring. Cirka 60% av studenterna svarade att den digitala undervisningen var lika bra eller bättre än campusundervisningen och de flesta var nöjda med informationen som de fick av övergången. Men flera efterlyser mer interaktivitet och saknar nära kontakt med sina lärare och kollegor. Ytterligare en viktig faktor var studenternas tillgång till bra studiemiljöer, bra internetuppkoppling osv.
Lärarna blev positivt överraskade av omställningen men arbetar vidare med att skapa en mer interaktiv digital studiemiljö. Rapporten avslutas med en rad rekommendationer till studenter, lärare samt ledare och myndigheter.
Til slutt, når funnene kobles til andre studier, ser vi at undervisere må ta hensyn til teknologien, ikke bare når den skal brukes i løpet av undervisningsaktivitet, men også når de planlegger, strukturerer og utvikler undervisningopplegg. Å tilpasse opplegg til valgt teknologi er bare en del av oppgaven; å bruke denne teknologien til å støtte varierte opplegg, som fører til mer interaksjon og undervisning i sanntid er også av stor betydning (se Säljö, 2010). Viktigst i studentenes erfaringer og opplevde læringsutbytte er tilgang til undervisningstilbud, tydelig informasjon, struktur rundt opplegg og forventninger.Läs även en artikel om studien på engelska i nättidningen Mirage News: Digital teaching provides good learning outcomes, lightning-fast research shows.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar