Under de senaste veckorna har lärare skapat massor av lärresurser i form av inspelade föreläsningar, webbinarier, animeringar, guider osv. Problemet är att väldigt få delar med sig av sitt material på ett organiserat sätt och många ägnar mycket tid åt att återuppfinna hjulet. Det menar fyra norska medieproducenter i en artikel i nättidningen Khrono, Hvor ble det av den digitale dugnaden?
Det synes vi er underlig. Hvorfor skal vi så langt det lar seg gjøre, gjemme ressursene for hverandre? Samfunnsøkonomisk er det helt på trynet at 100 lærere hever lønn for å lage mer eller mindre den samme undervisningsvideoen.Om vi skulle samla våra lärresurser i en nationell samling med öppna licenser skulle vi kunna spara en hel del tid och resurser menar författarna. Samtidigt är det inte alltid så lätt att dela med sig på grund av tradition och interna regler.
Vi klandrer ikke de som ikke deler, det hjelper ikke når den offisielle «oppskriften» på den nye undervisningen er lik lukket og låst, og når de som roper om deling blir overkjørt av kommunikasjonsavdelinger, og sentral-administrative krefter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar