lördagen den 16:e oktober 2010

Pennans roll i inlärning

In writing by matsuyuki, on Flickr
Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic License  by  matsuyuki 

Det mesta vi skriver idag är via ett tangentbord eller knappsats men kan det finnas fördelar med att skriva för hand? En artikel på den norska sajten forskning.no (Lærer vi mer med blyant?) handlar om ny forskning kring kopplingen mellan motoriska processer som handskrivning och effektiv inlärning.

Anne Mangen vid Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, forskar kring hur hjärnan aktiveras på ett annat sätt när vi skriver med penna än när vi trycker på datorns knappar:

– Lesing og skriving er prosesser der vi bruker flere sanser. Når vi skriver for hånd, får hjernen tilbakemelding gjennom bevegelsen vi gjør, og følelsen av å ta i blyant og papir. Denne tilbakemeldingen skiller seg vesentlig fra den vi får når vi skriver på og føler tastene på et tastatur.

Den motoriska processen kopplat till handskrivning stimulerar hjärnan och förstärker inlärningen. I ett experiment två testgrupper försökte lära sig ett främmande alfabet; den ena gruppen genom att skriva för hand och den andra genom datorn. Gruppen som fick skriva bokstäverna fick bättre testresultat.

Slutsatsen är kanske att det finns klara fördelar med handskrivning i vissa inlärningsprocesser medan datorn har andra fördelar. Det handlar inte om antingen eller, hellre om båda och.

Inga kommentarer: