tisdag 19 oktober 2010

Skyll inte på verktyget

Många lärare är osäkra om de ska bli vänner med sina studenter på Facebook. Det finns argument för och emot men ibland blir det helt fel som i New York där flera lärare har fått sparken för olämpligt beteende på Facebook (se artikeln i New York Post). Det är alltid lättast att skyller på verktyget, i detta fall Facebook, än att inse att lärarna har hel enkelt gått över gränsen för lämpligt beteende, oavsett miljö. I stället för att förbjuda och begränsa användningen av sociala medier bör skolor och högskolor fundera över hur vi kan skapa bra riktlinjer för ett positivt och kreativt klimat på nätet.

En bra bloggpost av Innovative Educator (Facebook Doesn’t Get Teachers Fired - Inappropriate Behavior Does) skriver att eleverna behöver bra förebilder på nätet och läraren kan visa hur man bör umgås i Facebook och använda dess möjligheter i utbildningssammanhang. Ett exempel på hur Facebook kan användas på ett positivt sätt i skolan kan ses i denna film från CNN.

3 kommentarer:

Morrica sa...

Ett viktigt inlägg! Vi måste börja inse det enkla faktum att nätet är en del av verkligheten.

bourelius sa...

Jag ogillar begreppet vänner i Facebook. Jag vill inte vara vän med mina studenter. Däremot vill jag gärna följa vad de säger och tycker och kommentera det.

Det är samma sak som att jag gärna vill följa personer som är intressanta men utan att jag delar deras åsikter. Debattera och kommentera dem.

Nätet är en del av vår verklighet, men samtidigt måste vi försöka påverka utvecklingen av nätet i en riktning som vi gillar och vill ha det. Facebook svarar inte riktigt mot det behovet. Sociala media är intressant, men när får vi en lösning som svarar mot våra behov? Livet är inte att gilla eller ogilla utan att diskutera, reflektera och sedan kunna ändra sig.

Alastair Creelman sa...

Jag väntar på en enkel men viktig funktion i Facebook - att kunna grupper mina "vänner" i olika kategorier och kunna bestämma vilka som får se det jag skriver. Det skulle vara skönt att välja att dela bilder från en fest bara med gruppen "närmaste vänner" eller "arbetskollegor" men inte till exempel "studenter". Frågan är om FB vill ha det så.