Välinformerade studenter hoppar inte av. Så kan man summera en ny brittisk rapport om hur universitet informerar nya studenter om sina kommande studier. Myndigheten JISC står bakom rapporten, Managing students' expectations of university, som tar fram goda exempel på hur lärosäten använder sociala medier som Facebook, YouTube, bloggar och diskussionsforum för att ge nya studenter en tydlig bild av campuslivet innan de anländer. Denna öppenhet börjar bli en viktig konkurrensmedel mellan lärosäten och studenterna lägger ner allt mer tid på att lära känna sin utbildning och universitet i förväg. Viktiga faktorer är att kunna "prova på" utbildningen i förväg, diskutera med befintliga studenter, se filmer om livet på campus, gå på virtuella guidningar mm.
Malcolm Read, Executive Secretary, JISC, summerar så här:
- Within universities and colleges there are many excellent ideas for managing students' expectations that others could usefully learn from. In many places, new technologies play a crucial role in communicating with tech-savvy freshers. By highlighting these examples we want to help the whole sector become more competitive in attracting and retaining students of the highest calibre from the UK and beyond.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar