Bild: Specialpedagogiska skolmyndigheten |
Enligt ett pressmeddelande på Newsdesk:
Möjligheten att läsa en bok både med ögon och öron, i datorn, på telefonen eller på pekplattan
innebär ett helt nytt perspektiv på både böcker och läsande. Den digitala tekniken har öppnat för att infoga ljudillustrationer, musik, filmsekvenser och interaktivitet i texten.
Vi är alla olika och har olika sätt att lära. Många tycker att det går bra att läsa den tryckta texten i läroboken, medan andra vill få den uppläst. Att samtidigt kunna både se och höra texten kan fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Då kan de lägga kraften på själva inlärningen istället för på avkodningen av text.
Skriften ger grundläggande information om e-böcker, till exempel var pedagogen hittar dem och olika varianter av e-böcker. Den ger också råd om hur pedagogen kan använda e-böcker i undervisningen och vad som kan vara med i skolans strategi för e-böcker.
Här kan du ladda ner skriften "Läsa e-böcker".
innebär ett helt nytt perspektiv på både böcker och läsande. Den digitala tekniken har öppnat för att infoga ljudillustrationer, musik, filmsekvenser och interaktivitet i texten.
Vi är alla olika och har olika sätt att lära. Många tycker att det går bra att läsa den tryckta texten i läroboken, medan andra vill få den uppläst. Att samtidigt kunna både se och höra texten kan fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Då kan de lägga kraften på själva inlärningen istället för på avkodningen av text.
Skriften ger grundläggande information om e-böcker, till exempel var pedagogen hittar dem och olika varianter av e-böcker. Den ger också råd om hur pedagogen kan använda e-böcker i undervisningen och vad som kan vara med i skolans strategi för e-böcker.
Här kan du ladda ner skriften "Läsa e-böcker".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar