lördag 23 november 2013

Förstärkt verklighet

Förstärkt verklighet (augmented reality AR) betyder att när du ser omgivningen genom en mobil eller surfplatta du ser inte bara den fysiska omgivningen men även text och bildinformation om det du ser, t ex information om byggnader, restauranger, information om bussen som närmar sig mm. Idag finns det flera AR appar och tjänsterna utvecklas hela tiden.

Här ser du en ny film som visar hur världen ser ut idag genom mobilens kameralins, The Future of Augmented Reality. Vad kan vi göra med detta inom utbildning?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har klurat en del på det. Jag känner att det finns väldigt fina möjligheter att låta elever skapa presentationer i en AR-app. Jag är geografilärare och jag kan tänka mig att använda det vid redovisningar av samarbetsprojekt. Jag jobbar på Katedralskolan i Växjö, med en ganska speciell arkitektur, eleverna skulle kunna göra en redovisning av arkitektur genom att "fästa" information vid vissa speciella ställen. Vilka appar fungerar bäst. Jag har testat Aurasma men den kraschar en del. Har du något tips på någon annan bra app?
//Patrik IKT-pedagog Katedralskolan

Alastair Creelman sa...

Jag har inga förslag just nu. Har inte testat än. Visst kunde elever/studenter kunna lägga in information om sevärdigheter, fornminnen mm i sitt närområde som en del av ett projekt. Kanske skapa en AR-app som kan användas av turister framöver?