fredag 8 november 2013

Norska erfarenheter om kvalitet i e-lärande

CC BY-SA Norgesuniversitet
Norgesuniversitet har just publicerat en artikelsamling med namn Ulike forståelser av kvalitet i norsk, fleksibel høyere utdanning - eksempler fra teknologi og læring på og utenfor campus. Publikationen är resultatet av arbetet i en expertgrupp om kvalitet inom e-lärande 2011-2013. Här finns det 23 artiklar från ledande experter, lärare och ledare från landets lärosäten och myndigheter. Ladda ner artikelsamlingen som pdf-fil.

Dessutom har expertgruppen skrivit en bok om ämnet, Kvalitet i fleksibel høyere utdanning – nordiske perspektiver som kan också laddas ner som pdf-fil.
Författarna beskriver kvalitet på 3 nivåer:
  • Makroperspektiv: Hvordan kan kvalitet defineres og operasjonaliseres hos beslutningstakere, departement og administratorer
  • Mesoperspektiv: Ledelsens tilrettelegging og føringer for bruk av IKT i utdanninger internt i organisasjoner. 
  • Mikroperspektiv: Her står undervisningen i fokus, kvalitet i vurdering og læring
Boken menar att alla tre nivåer är nödvändiga för att höja utbildningskvalitet.

Inga kommentarer: