Lärarstudenter är oftast väldigt positiva till att använda IKT i sin undervisning men känner att lärarutbildningen inte ger de praktiska färdigheterna som krävs i dagens digitaliserade skolorna. En ny rapport av norska
Senter for IKT i utdanningen,
Nyutdannede lærere, baseras på intervjuer med 365 nyexaminerade lärare om sin digital kompetens och integreringen av IKT-pedagogik i sin utbildning. Lärarna menar att lärarutbildning har inte fokuserat tillräckligt mycket på digital kompetens och IKT-pedagogik och att det saknas tydliga krav inom utbildningen. De har inte lärt sig hur man integrerar digitala verktyg i undervisningen och de har i stället fått lära sig på egen hand utifrån eget intresse.
Rapporten lyfter fram följande nyckelfrågor som lärarutbildningen bör utveckla:
- Digital omdömesförmåga (källkritik, upphovsrätt och integritet)
- Smartare användning digitala möjligheter i skolan. Många verktyg används bara för att göra det vi alltid har gjort.
- Se till att knyta användning av digitala verktyg till ämesdidaktik.
- Hur förändras lärarrollen och hur leder man klassen i en digital lärmiljö.
För en mer detaljerad analys av denna rapport se
Stefan Pålssons artikel i
Skolverkets Omvärldsblogg:
Är nya lärare tillräckligt digitalt kompetenta?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar