Bland slutsatserna betonas vikten av en rejäl förankring i organisationen, att alla intressenter är med i projektet, en jämn fördelning mellan teknisk och akademisk personal och att man behöver tid för systematisk testning. Den avgörande framgångsfaktorn är nog att lärarna behöver support för att kunna använda plattformen på ett pedagogiskt sätt.
- Students want instructors to use LMS features more effectively. According to the ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, instructors regularly use only 50 percent of their LMS features. Instructors and those supporting them must not only understand the benefits of LMS features, but also be trained to use them effectively.
Referens:
Selecting a Learning Management System: Advice from an Academic Perspective.Clayton R. Wright, Valerie Lopes, T. Craig Montgomerie, Sunday A. Reju, and Seb Schmoller. Educause Review, April 2014.
1 kommentar:
Amerikanarna brukar ju ofta vara förtjusta i "features" och lätt missa "benefits" . Utmärkt att artikeln belyser det faktum att endast BRÅKDELAR av möjligheterna i moderna lärplattformar utnyttjas. Lärarna har huvudansvaret för ett pedagogiskt användande. Inte studenterna. ;-)
Skicka en kommentar