Jeff Jarvis gjorde ett provokativt och tankeväckande inlägg vid konferensen TEDxNYED i New York för några veckor sedan. Han menar att läraren inte ska ägna tid åt föreläsningar som redan finns på nätet och i stället rikta in sig på diskussion och fördjupning med studenterna. Han ifrågasätter högskolans traditionella roll som kunskapsförmedlare och valideringsinstans och ser fram emot en framtid där studenten tar med sig en portfölj med exempel på kreativt arbete i stället för endast betyg.
- Rather than showing our diplomas, shouldn’t we show our portfolios of work as a far better expression of our thinking and capability? The school becomes not a factory but an incubator.
Titta på filmen och kommentera gärna.
2 kommentarer:
Mycket tänkvärt! Ett litet citat hängde sig kvar "Life is a BETA" (om jag hörde rätt, de pratar så förtvivlat fort, de där jänkarna).
Jaou, det låter som Jarvis har varit tvungen att överrösta trafik och buller, och prata omkull chefsredaktörer. Härdande skolning, hehehe. Jag gillar hans sätt att trycka på utbildningssystemets ömma punkt, "läraren kan - eleven kan inte (ännu)". Problembaserat lärande är en tilltalande väg att gå för att låta eleven/studenten hålla i trådarna, styra lärandet och bedöma vilken kunskap som verkar relevant.
Skicka en kommentar