CC BY Some rights reserved by Kristina Alexanderson |
Många barn och unga är i dag ständigt uppkopplade. Nio av tio lågstadieelever använder internet varje vecka och från mellanstadiet och upp genom gymnasiet har så gott som alla en egen smart mobil och tillgång till både internet och trådlöst nätverk hemma. Den användning som är skolrelaterad fortsätter att handla om att söka information och kontrollera fakta. Detta trots att läroplanen för grundskolan trycker på vikten av att ge alla elever digitala färdigheter.
– I skolan används internet allt för ofta som ett uppslagsverk, inte ett verktyg för kommunikation och skapande. Våra barn lämnas till att på fritiden och med hjälp av föräldrar och kamrater lära sig hantera och utveckla kunskaper om internet. Skolan måste ta ett större ansvar för att förbereda dagens barn och ungdomar inför framtidens digitala samhälle. Till exempel genom att lära ut källkritik, nätikett och hur man skapar sitt eget innehåll på nätet, säger Kristina Alexanderson som är chef för IIS skolsatsningar.
- Endast 6 procent av eleverna i åldern 11-16 uppger att de någon gång använder internet för att blogga.
- 52 procent av eleverna i åldern 11-16 uppger att man sällan eller aldrig i skolan pratar om källkritik och hur man kan ta reda på vad som är sant och falskt på nätet.
- 66 procent av eleverna i åldern 11-16 uppger att man sällan eller aldrig i skolan pratar om hur man kan skydda sig mot mobbning på nätet.
Källa: Pressmeddelande, Cision, Skolan brister i att ge elever verktyg för dagens digitala samhälle.
2 kommentarer:
Betyder det att talet om ungdomar som "digitala infödingar" är helt fel?
Mycket forskning kring det de senaste åren och allt förkastar begreppet.
Skicka en kommentar