tisdag 22 juni 2010

Positionsbaserade tjänster - årets trend?


Varje år kommer ett verktyg som dominerar rubrikerna; t ex Twitter, Facebook, Second Life. I år kan det väl bli positionsbaserade tjänster som Foursquare och Gowalla. Dessa tjänster handlar om att tala om för dina vänner var du befinner dig just nu, främst via mobilen. Dessutom finns det tävlingsmoment där man samlar poäng genom att vara först att logga in på ett visst ställe. Kommersiella aktörer har förstås hittat affärsmöjligheter; till exempel att erbjuda grattis kaffe och kaka om du är den 100:e kund som registrerar sig på ett kafé.

Redan i januari i år blev anrika Harvard University det första lärosätet i världen att använda Foursquare (se artikeln i Harvard Gazette). Det används för att hjälpa nya studenter att orientera sig på campuset. Genom att "checka in" på strategiska ställen på campus kan studenterna sätta betyg på de ställen de besöker, rekommendera ställen till sina vänner och samla poäng.

Inga kommentarer: