söndag 15 mars 2020

Nätbaserad utbildning blir helt plötsligt normen


Det har hänt mycket i utbildningsvärlden denna vecka och anledningen är förstås Coronaviruset COVID-19. Många länder i Europa (bland annat Danmark och Norge) har stängt sina skolor och högskolor och all undervisning sker via digitala plattformar och verktyg. Även i Sverige höjs beredskapet hos alla skolor och högskolor för att eventuellt gå över till nätbaserad undervisning på kort varsel. I slutet av förra veckan upplevde många lärare att olika e-mötesverktyg som Zoom, Skype m fl hade tillfälliga problem när belastningen gick långt över normala nivåer. Arbetet pågår för att höja kapaciteten i dessa verktyg men ett gott råd är att ha flera alternativ att prova (t. ex. Hangouts, WherebyMicrosoft Teams). Flera företag och förlag ger nu lärare kostnadsfri tillgång till sina verktyg och plattformar (t ex Zoom, Screencastify, Kahoot m fl).

I Norge har man sett en riktig explosion av webbplatser, diskussionsgrupper och bloggposter där lärare på alla nivåer hjälper varandra att byta till nätundervisning. En bloggpost av Bjørn Bolstad kallar detta för ett stort pedagogiskt experiment (Korona-Norge: et gedigent pedagogisk eksperiment) där man styr om ett helt land till ganska okänd mark. En Facebookgrupp för lärare, Corona-dugnad for digitale lærere, fått 40 000 medlemmar på bara tre dagar. Här delar man med sig av tips om nätundervisningsmetoder, verktyg och erfarenheter och diskussionen är intensiv.

Det finns oro om att dagens IT-infrastruktur klarar av en så stor belastning som att hela landet bedriver nätbaserad undervisning och alla aktörer håller på att försöka höja kapaciteten på sina nätverk och servrar. Läs mer i en artikel i Khrono, Setter IT-beredskap. Massivt trykk på nettundervisning.

Goda pedagogiska råd om hur man kommer igång med nätundervisning kommer från Charlotta Hilli, lektor i pedagogik vid Åbo Akademi, The good, the bad and the ugly of distance education.

Inga kommentarer: