Photo by cottonbro from Pexels |
Synkrona diskussioner, såväl i digitala möten som i klassrummet, tenderar att domineras av läraren och ett fåtal orädda studenter. En artikel av Catlin Tucker, 7 Strategies Designed to Increase Student Engagement in Synchronous Online Discussions Using Video Conferencing, föreslår sju strategier för att inkludera hela klassen i diskussionen.
- Ge studenterna en lista över diskussionsämnen i förväg så att de kan förbereda sig.
- Kommunicera dina förväntningar om hur de bör delta i diskussionen.
- Be studenterna förbereda egna frågor kring ämnet.
- Starta varje möte med en uppmjukningsövning som alla kan delta i. Många studenter saknar sociala kontakter när de studerar på distans och behöver tid att bara snacka med kollegor.
- Använd chatten eller externa verktyg (t ex Mentimeter) för att brainstorma idéer innan du ber dem bidra muntligt.
- Dela upp klassen i kortare möten med färre deltagare hellre än ett långt möte med hela klassen.
- Be studenterna att reflektera över mötet och sina bidrag i en bloggpost eller i diskussionsforum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar