torsdag 9 september 2021

Den digitala omställningen inom vuxenutbildning - studenternas perspektiv

CC BY-NC-SA Some rights reserved by JISC
Studenter inom vuxenutbildning var överlag nöjda med den digitala omställningen även om det finns stor förbättringspotential, enligt en ny rapport från brittiska JISC om brittiska studenters syn på vuxenutbildning på distans under pandemin, Learner digitalexperience insightssurvey 2020/21. Totalt 23 741 studenter från hela landet ingick i undersökningen som sträckte sig från okt 2020 till april 2021.
Learners told us about the lengths their lecturers and tutors had gone to in supporting them to learn; creating new and engaging resources, using discussions, quizzes and polls, and replying to individual queries via email. Lecture recordings were well received and helped learners to manage their study around other commitments.

De viktigaste slutsatserna är:

  • Det finns en digital klyfta - många saknar bra internetuppkoppling, dator, lämplig studiemiljö, sociala kontakter osv.
  • Viktigt att hantera studenternas förväntningar och informera i god tid om vad som krävs på kursen.
  • Tydlig struktur och bra design i lärplattformen.
  • Säkerhet och trygghet i lärplattformen och andra digitala lärmiljöer är oerhört viktiga faktorer.
  • Studenter uppskattar flexibiliteten och tillgång till resurser,
  • Positivt med bra variation i kursaktiviteter med fokus på grupparbete och interaktivitet.
  • Support och kontakt med lärarna väldigt viktiga faktorer.
  • Kursmaterialets kvalitet kan vara avgörande.

Ytterligare en intressant rapport inom vuxenutbildning kommer från EU-kommissionenAdult education and training in Europe: Building inclusive pathways to skills and qualifications. Här hittar du information om initiativ från alla EU-länder.

This Eurydice report focuses on adult education and training in Europe. It investigates current approaches to promoting lifelong learning, with a particular emphasis on policies and measures supporting adults with low levels of skills and qualifications to access learning opportunities.

Inga kommentarer: