onsdag 9 mars 2022

Stärka relationer i distansundervisning

Photo by Herzon Carranza on Unsplash

Bra distansutbildning bygger på relationer och både inspelade filmer och individuella videomöten är viktiga för att skapa kontakt mellan lärare och elever. Lärare Sara Thorslund och Elin Bååth, Vuxenutbildningen Gotland, berättar om sina erfarenheter med individuella videosamtal i början av en kurs i en artikel i SkolportenRelationer särskilt viktigt i distansundervisning. I stället för att skicka ut välkomstbrev via e-post har de haft videosamtal med varje elev.

Något som alla eleverna i studien lyfte som relationsstärkande var det inledande individuella videosamtalet. Det är stor skillnad att få prata enskilt med läraren jämfört med att få ett standardskrivet mejl. För oss lärare innebar det här samtal också fördelar eftersom vi redan från start kunde upptäcka vilka elever som kanske skulle behöva extra support. Även om samtalen tog tid upplevde vi att de underlättade vårt arbete på sikt.
De har skrivit en rapport om sina erfarenheter med videosamtal i Leda och lära, nummer 5/2022: Att bygga relationer på distans – en studie om social närvaro i vuxenutbildningens distansundervisning.

Ytterligare en artikel på temat handlar om videoåterkoppling som ett sätt att skapa en mer personlig relation till elever/studenter, What makes video feedback powerful in online education. Skriftlig återkoppling är väldigt opersonlig och ofta tolkas som bara kritik av mottagaren. När man ger återkoppling muntligt via en videoinspelning kan man hålla en mer personlig ton och skapa en närmare relation till eleven/studenten. 
Constructive and destructive interactions and student perceptions of instructors’ trustworthiness and care can inspire wide-ranging responses to feedback. Through video, instructors can mimic the role of a dialogue partner through interactive techniques; video feedback allows instructors to be more human, expressive, and nuanced through the use of socio-emotional approaches such as the use of affiliative humour, questioning, disclosures, awareness of body language, facial expressions, gestures and tone of voice.

Inga kommentarer: