onsdag 30 mars 2022

Kvalitetskriterier för distansutbildning?

Photo by Bekir Dönmez on Unsplash
Dagens utbildningslandskap omfattar många nya begrepp: distansutbildning, fjärrundervisning, hybridundervisning, blended learning, hyflex. Vi behöver tydliga definitioner för att kunna tala om för studenter vilken sorts kurs de deltar i och hur undervisning och lärande går till. Tony Bates diskuterar detta och lyfter fram behovet av kvalitetskriterier inom olika undervisningsformer i en artikel, Defining quality and online learning

Han påpekar att det finns redan internationella kvalitetssystem för distansutbildning, t ex amerikanska Quality Matters (QM) men relativt få aktörer som använder dessa. Studenter behöver bättre information om vilken sorts kurs de ska delta i: vilka krav ställs på studenten, hur sker undervisningen, vad kan studenten förvänta sig av läraren, hur sker diskussion och kollaboration, hur blir man bedömd, vilka examinationsformer gäller osv. Artikeln beskriver flera sätt att kvalitetssäkra olika distributionsformer och undrar varför distansutbildning granskas mer kritiskt än klassrumsundervisning. Kan vi utgå ifrån samma kvalitetskriterier för alla kursformer eller behöver vi olika system?

What this means of course is that we have had for many years a double standard for teaching: online learning must be more rigorously evaluated than in-person teaching. However, Covid-19 and the move to synchronous online learning, which mainly transferred in-person teaching methods to online delivery, has made it apparent that quality has little to do with mode of delivery but more to do with the quality of the teaching used within the delivery mode.

Inga kommentarer: