torsdag 17 mars 2022

Är studenter medvetna om hur de lär sig?


Hur medvetna är vi om hur vi lär oss? Kursutvärderingar visar gång på gång att studenter tycker att de lär sig bäst genom traditionella föreläsningar medan mycket forskning visar att de lär sig mer genom aktivt lärande i grupper. En artikel i Hechtinger ReportCollege students often don’t know when they’re learning, menar att studenter tycker att kollaborativt lärande är rörigt och ibland förvirrande och därför tycker de att de lär sig mindre. Men en studie från Harvard universitet, Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom, jämför studenternas testresultat från de olika undervisningsstrategierna och skillnaden är tydlig: aktivt lärande ger bättre resultat trots att studenter inte uppskattar det. När man lyssnar till en påläst och kunnig lärares föreläsning är det lätt att tro att kunskapen går rak in men efter ett par timmar har man glömt det mesta. Bara genom att testa själv och diskutera med andra kan man verkligen ta till sig ny kunskap.
Two things appear to be going on here. When you’re listening to a great expert explain something well, it’s easy to mistake the speaker’s smooth, easy delivery for your own understanding. If you’ve ever watched a great cooking show and then stumbled to make a béchamel sauce at home, you’ve experienced this. Students often think they’re following along in class, but at home, they don’t know how to do the homework and they struggle in the course.

The second part of the explanation is that real learning is hard work and it often doesn’t feel good. When you’re struggling to solve a problem in an active learning classroom, it may feel frustrating. Making mistakes and getting feedback to correct misunderstandings is where the learning happens.
Slutsatsen är att vi inte är helt medvetena om vår inlärning och går ofta på känslor. Det betyder att vi ska vara försiktiga när vi tolkar spontana utvärderingar. Men det betyder inte att man kan lär sig allt via kollaboration och aktivitet. Föreläsningar har ett värde men ska vara mer undantag än regel.

Inga kommentarer: