torsdag 27 januari 2022

Digitalisering skapar allt flera roller för läraren - ny avhandling

CC BY Södertörns högskola
Den ökande digitaliseringen betyder att dagens lärare ska klara av nya roller, administratör, skådespelare och PR-konsult, och dessa betyder att lärarens roll som ämnesexpert  hamnar allt mer i skuggan. Det framgår av en artikel på SkolportenDigitalisering ger mindre utrymme för lärares expertroll, som beskriver en ny avhandlingen av Johan Sandén (Södertörns Högskola), Närbyråkrater och digitaliseringar: Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer. Han har undersökt hur lärarens roll har förändrats på grund av digitalisering och framför allt under pandemin. Studien bygger på intervjuer med lärare i grundskolans övre årskurser samt gymnasiet.

Som förvaltningsforskare ser jag skolan som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna, och vad gäller samhällets digitalisering är skolan ett av de områden som trycket på digitalisering är som störst. Min masteruppsats handlade om lärarnas administrativa arbete, och då såg jag hur omfattande användningen av digitala verktyg var.

Studien visar hur digitalisering av skolan sker på olika områden: sociala medier, lärplattformar, undervisningens digitalisering såsom fjärr- och distansundervisning, digitala verktyg samt digitalisering som styrverktyg på en organisatorisk och politisk nivå. Lärarna lägger allt mer tid på att hantera dessa och får allt mindre tid att agera i sin roll som ämnesexpert. Detta låter säkert bekant för lärare inom andra utbildningssektorer. Dessa faktorer skapar en ökad komplexitet och väldigt höga krav på läraren.

Inga kommentarer: